Lenyomatvétel-anyagok

A fogtechnikus dinasztia szakmai szála egészen 1905-ig vezethető vissza, amikor Schulze Károly megkezdte tanulmányait az Irányi utcában működő Schmidt Gyula által vezetett fogászati laboratóriumban (Irányi utca 15-ben). Később 1911-ben megalapította saját laborját a Kossuth utca 13. szám alatt, mellyel lefektette a család szakmai alapkövét. Ez az alapkő tette lehetővé két fiának, Schulze Károlynak, és Schulze László fogtechnikusmesternek a szakma korai megismerését. Ennek köszönhetően a két fiú 1927-ben, Lakatos Lázár Plaszin laborjában kezdte meg a tanulmányait. A fivérek közül Károly Milánóban nyitja meg első saját laborját, majd 1938-ban, az olasz városból rengeteg külföldi tapasztalattal tér vissza. A megszerzett tapasztalatra építve alapítja meg hazai fogtechnikai laborját a Népszínház utca 22-ben, míg öccse az Erzsébet körút 36. szám alatt kezdi meg technikusi tevékenységét. A hazai és a külföldi tapasztalatoknak köszönhetően a fivérek pár évvel később, 1939-ben a kor legmodernebb laborját alapították meg. A Schulze Testvérek, Kroma Fogművek néven ismertté vált labor – alapításától egészen az 1952-ben történt államosításáig –, az Almássy tér 8. szám alatt működött. A kezdetektől fogva az egyik legelismertebbként tartották számon az országban, mely 25 fővel a legfejlettebb körülmények között a legnagyobb tudásbázissal dolgozott. A dinasztia tagjai pályafutásuk során ezt a tudásanyagot adták át a magyar szakmának. Ennek köszönhetően az évek során számos magasan képesített fogtechnikus szakember került ki a kezeik alól.

Schulze László fogtechnikusmester (Ftm.). a „Fogtechnikai Szemle Baráti Köre” meghatározó tagja volt. Laborját 1957-ben nyitotta meg az Almássy tér 3. szám alatt, ahol egészen 1979-ig, nyugdíjba vonulásáig dolgozott. Schulze László Ftm. 1993-ban Balatonszéplakon halt meg. Testvére, Károly 1948-ban Balatonszéplakra költözött, és nyitotta meg új laborját, és 1960-tól Balatonszárszón vizsgázott fogászként dolgozott egészen 1965-ös haláláig. 

Schulze László gyerekei, László, Károly és Erzsébet szintén felmenőik mesterségét választották, akikhez hasonlóan ők is kiemelkedő szerepet töltenek be a hazai fogtechnikai szakmában.

Id. Schulze László Ftm. 

Kezdetben édesapjánál kezdi meg tanulmányait, majd a Semmelweis Orvostudományi Egyetem fogtechnikai laborjában tölt el 5 évet. Első előadásait ez idő alatt tartja, 1976-ban szolgálati úton képviselte az egyetemet Svájcban az éves kongresszuson. 1977-es évben önállóan kezd el dolgozni édesapja laborjában külön iparengedéllyel, itt egy évet tölt el már külön orvosi megrendelőkörrel. 1979-ben Magyarországon az elsők között kezd el kerámia anyaggal dolgozni, ezen belül is elsőként foglalkozik aranyra égetett kerámiával. Karrierje során rendszeresen kivette részét a szakmai életből, 1981-től a Mestervizsga bizottság, majd 1982-től a KIOSZ Fogtechnikai Szakcsoport tagja. 1986-ban a Szakmai bizottság, majd tíz évvel később 1996-ban az Országos Fogtechnikai Ipartestület elnökévé választják meg, melynek 1990 évi megalapítása is a nevéhez fűződik. A Földvári Imre Tudományos kongresszuson több sikeres előadással is büszkélkedhet. Később 1990-ben nem csak a kongresszus szervezője, de előadója is volt egyszerre. 1995-ben a szakmai bizottság elnökeként átalakítja, és új alapokra helyezi az említett tudományos kongresszust, mely akkoriban a legsikeresebb előadás-sorozatok vezetőjévé nőtte ki magát. 

Id. Schulze László a tanulók oktatását 1978-tól a mai napig végzi, azóta számos kiváló szakember került ki a kezei közül. A hazai fogtechnikus oktatás egyik kiemelkedő alakjaként 1992-től a vizsgákon mint szakmai elnök vesz részt. Az előadások mellett szakkönyveket és egyéb tudományos közleményt is írt, többek között 1995-től a Fogtechnikai Szemle főszerkesztőségi kinevezését is ellátta. Rengeteg innovatív technológiát elsőként vezetett be, és használt Magyarországon. 1982-től már indukciós öntőgép is besegít az öntésbe, és a laboratóriumot a duplájára fejleszti, majd 1999-ben ugyanitt egy 16 fős alkotóműhely jön létre. Schulze Károly testvére 1999-től protetikát magas színvonalon folytatta a Balzac utca 33-ban. Oktatott tanulókat is, akik közül többen a tanulóversenyen jó eredményt értek el. A Schulze labor 2002-ben elsőként használja a digitális CAD/CAM technológiát, majd 2008-ban  elsőként vezeti be az országba az Eclipse technológiát. 

A termékeny szakmai múltat követően 2005-ben a negyedik generációval együtt ünnepeli (2001-ben Renáta és 2003-ban László) a család a szakmába kerülésük 90. évfordulóját. Életpályája egyik legnagyobb elismeréseként 2004-ben a Dental Labor „Arany paralelometer” szakmai versenyen, a zsűri külön díjban részesíti az IDS-en Kölnben. 2008-ban fogász végzettséget szerzett, majd 7 évvel később visszavonult az OFI éléről. 2018-ban a labor vezetését átadja szintén tehetséges fiának, Ifj. Schulze Lászlónak.

Ifj. Schulze László Ftm.

Fogtechnikus dinasztiába születtem, a dédszülőktől kezdve minden generációban van fogtechnikus a családban. Gyerekként is sok időt töltöttem a laboratóriumban és sokszor magával vitt édesapám a fogtechnikai rendezvényekre és találkozókra. A 2000 években az érettségi után kezdtem a fogtechnikai tanulmányaimat a jól ismert Práter utcai iskolában Pósáné Szücs Erika osztályában és édesapám laboratóriumában mint tanuló. Abban az időben még a manuális fogtechnika volt előtérben Magyarországon. 

Amint végeztem az iskolával a családi vállalkozásban kezdtem el termelői munkakörben dolgozni, valamint a tanulók oktatásával foglalkoztam. A munkáink fele külföldi megrendelőktől érkezett. Többször is megkerestek üzletkötők, hogy a magyar fogtechnika európai piaci helyzetét ismerve vonzunk be munkákat a nyugati piacról. Az egyik kérésnek be is adtuk a derekunk, de sajnos, az az észrevétel lett belőle, hogy a kínaiak és a törökök rendkívül leuralták a piacot az áraikkal. Azért eredménytelennek nem mondanám a piacépítés fáradalmait, mert nagyon átfogó képet kaptunk a fogtechnika európai helyzetéről és még egyéb piacokról is. Megtudtuk adott országokban mekkora laborok vannak, mik a szakmai trendek, milyen árakon értékesítenek, milyen exportlaborok vannak jelen stb. Ezek mai napig hasznos információk számomra. Mikor láttuk, hogy csak nagyon nagy tökével lehetne komoly piacot szerezni, hátraléptünk és felkaroltunk egy innovatívnak számító implantációs felépítményt, amit sikerült is kezdeti pályára állítani, de a cégvezetésnek teljesen önálló gondolatai voltak, amivel nem tudtunk azonosulni és az együttműködést megszüntettük. Szerintem hibás döntés volt a cégvezetés részéről, ahogy a mellékelt ábra mutatja, de ez az ő jogkörük volt. Ebben az időben sikerült az implantológiai és a gyártástechnológiai ismeretekbe beletanulnom. 

Közben megismertem egy nagyon érdekes gyártási technológiát a fém nyomtatást 3D-ben, ezt egy külföldi partnerünk mutatta, meg akinek már volt ilyen gépe és mi is elkezdtük kipróbálni a nyomtatott CoCr vázakat. Teljesen más dimenziókat nyitott meg a fémvázak készítése tekintetében, mind például minőség, gazdaságosság elsősorban! Elkezdtem ajánlani laboroknak és a kapott fájlokat kiküldtem a partnerhez, aki legyártotta és elküldte majd én leszállítottam. Szépen folyamatosan kezdett épülni a piac, de még nagyon kevés megrendelő volt ahhoz, hogy egy gép rentábilis legyen.

Arra gondoltunk, ha helyben lesz gyártás talán nyitottabbak lesznek a laborok, hogy kipróbálják, szerencsére így is lett 2017-ben elkezdődött a LEZERSZINTER.HU gyártási szolgáltatása és sikerült annyira felfuttatni a megrendelést, hogy 2019-ben be kellett állítanunk egy második gépet. Ennek a technológiának nagyon sok előny van, erről máskor szívesen mesélek bővebben.

Mindeközben látva a fogtechnika jelenlegi helyzetét a szegmensen belül maradva, de prioritásokat átrendezve újabb struktúrát állítottunk fel ami teljes egészében nem is alakult ki teljesen és a pandémia még nehezíti is ennek a végső formáját. A fogtechnika szolgáltatásunkat a HappyDent fogtechnikájával együttműködve végezzük a székházukban.  Ebben a fúzióban a fő cél egy olyan csapat és technológiai háttér létrehozása, ami tudás és technológia háttért tekintve kiemelkedő színvonalat tud képviselni a piacon. Ennek kezdeti eredményei vannak is már, de nem ez a legmegfelelőbb időszak a kiteljesedésre, de remélem a cikk olvasásakor már sokkal jobb lesz a helyzet a járvány tekintetében és lendületet kap a gazdaság.

Egy dinasztia, két generáció… Komoly szakmai múlt áll Önök mögött, szinte nincs ma olyan ember a szakmában, aki ne ismerné a Schulze nevet. Hogyan élik meg „örökségüket”, sikerült elérniük azt, amit elődeik letettek az asztalra? Egyáltalán cél volt ennek elérése, fenntartása vagy akár túlszárnyalása? 

Id.: Biztos vagyok benne, hogy büszkék voltak és ma is azok lennének, ha itt lehetnének. Amit örököltünk szakmailag, azt muszáj hozzátennünk a munkánk során, hogy értékeljenek minket is. Úgy látom ez a jövőben is biztosított!

Ifj.: Ezt majd az idő fogja eldönteni, de mindenképp azon vagyok, hogy ne hozzak szégyent arra amit elődeim megalapoztak a szakmában. Szakmai űr mindig van, de amit jelenleg nagyon fontosnak és magaménak érzek az, hogy jelenleg vadnyugati stílusban működik a szakma.

Nincs semminek kerete, mindenki azt csinál, amit és ahogyan akar. Szeretnék egy egységes versenyhelyzetet teremteni (persze ezt nem egyedül, hanem a szakmában ezzel azonosulni tudókkal), ahol nem az árak lesznek a mérvadók, hanem az ár-érték arány és ez egyben egy minőségi versenyt fog kialakítani.  

Két generáció, bizonyos szempontból eltérő szakmai, technológiai feltételrendszer… Mi volt az eddigi legnagyobb kihívás a karrierjük során, amivel szembe kellett nézniük? Mire voltak a legbüszkébbek? 

Id.: A legnagyobb kihívás a családnak az államosítás volt, amikor mindent ingyen megkapott egy szövetkezet, amiből aztán megalakult a Fogtechnikai Vállalat. A legbüszkébb nagyapám az apámra volt. Ő énrám. Én meg a fiamra.

Ifj.: Mindig a legutolsó kihívás tűnik a legnagyobbnak, de nem tudom megmondani, mert almát a körtével kellene összehasonlítani. Van amikor üzleti, van amikor érzelmi és van amikor szakmai mindegyikből volt bőven.

Mindig is élen álltak a technológiai újdonságok bevezetésében, mint pl. a CAD/CAM, az Eclipse technológia, vagy a lézerszinter központ. Melyek voltak azok, amikre önök a legbüszkébbek, és honnan jött az ötlet az innovatív technológiák bevezetéséhez? 

Id.: Elsősorban az 1974-ben bevezetett egybe öntött fém és arany hidakra, majd 1979-ben az első Degudent U aranyra égetett VITA kerámiára. Az ötletet mindig a kétkedők inspirálják!

Ifj.: Az emberek csak a sikereseket látják, de vannak sikertelen próbálkozások is a technológiai próbálkozások között, de muszáj megpróbálni újdonságokat bevezetni, mert az teremt versenyelőny helyzetet. Én is a kerámia leplezést mondanám, az nagyobb lépésnek számított arányában, mint a mostaniak.

A siker nem járhat nehézségek, buktatók, kihívások, előmenetelüket támogató vagy épp hátráltató tényezők nélkül. Rengeteg negatív, és egyben álhír keringett a szakmában a Schulze névről, ennek sikerült a nagy részét tisztázniuk?

Id.: Az álhírekkel nem tudok mit kezdeni. A negatív hírek részemről kezelhetetlenek.

Ifj.: Szerintem ezeket tisztázni mind időpocsékolás lenne. Tudom hallok vissza én is ilyeneket, de ezek alapjában olyan emberektől jönnek, akik csak kombinálnak, és félinformációkat hallanak, majd azt egészítik ki. Nem is szeretném kommentálni!

Jelenleg nem csak a világot, de a szakmát is megnehezíti a pandémia, a külföldi pacientúra jelenléte elmarad, amit sajnos a laboratóriumok többsége megérez. Az önök családja száz évre visszamenőleg sok mindent megélt! Hogy látják a jelenlegi helyzetet? 

Vélhetően a vírushelyzet velünk marad, az életünk része lesz, hogyan befolyásolja ez a szakmát esetlegesen hosszú távon is, és mi segítene a jelenlegi helyzetben? 

Id.: A jelenlegi helyzet tragikus. Türelem, megértés és az anyagi segítség elengedhetetlen a túléléshez!

Ifj.: Sok laborral beszélek és tudom milyen forgalom visszaesés keletkezett a pandémiának köszönhetően. A laboroknak akkor is, ha nincs egy munkájuk sem akkor is biztosítaniuk kell a fedezeti pontot. Ez pár hónapig működik is, de már egy éve tart ez a hullámzó időszak a legtöbb laborban, biztos hogy szükség lesz külső segítségre és itt gondolok állami támogatási formákra vagy kedvezményekre. 

Térjünk át az oktatásra! Mindkettőjüknek nagyon fontos szerepet töltött be az életében. Vannak olyan mesterek, oktatók vagy később saját tevékenységükben olyan diákok vagy évek, amik meghatározóak, emlékezetesek maradtak? Hogyan látják az „utánpótlás nevelés” kérdését napjainkban?

Id.: Sok tehetséges és tehetségtelen tanuló volt a kezeim alatt. A szorgalmasakra mindig büszke voltam. Van egy nagyszerű emlékem egy hét hónapot nálunk töltött tanuló jelöltről, aki zseniálisan mintázott és kidolgozott. Kerámiát, fémet, műanyagot, egyszóval mindent. Ezek után Auszriában eladta a munkáját úgy, mintha három évet végzett volna. Csodálatos tehetség volt, mégsem lett fogtechnikus!

Ifj.: Számomra az, ami a szakmáról a megítélés amikor a szülő jót akar a gyereknek és gondolja nem menne a gyereknek az egyetem, de mégis kellene egy jó szakma. A gondolatmenet a következő

– mivel lehet nagyon sokat keresni („A fogtechnikusnak a bőre alatt is pénz van”)
– elég hozzá érettségi (éppen csak átment)
– tiszta munkakörnyezet (fehér köpeny)

és hozzák, a gyerekben semmi ambíció nincs, csak ezeket elmondták neki a szülei és ezek így tetszettek neki is. 

Ezzel nagyon sokszor találkoztam az évek alatt és lenne pár vicces vagy inkább szomorú történet, de inkább amire szerettem volna kitérni az oktatással kapcsolatban, hogy nem volt bemeneti kompetenciakövetelmény és sok olyan fogtechnikus lett kinevelve, aki csak árt a szakmának. 

A jelenlegi hazai oktatás megváltozott, nagy a bizonytalanság az új képzési rendszer bevezetése óta. Hogy látják a jelenlegi helyzetet, mivel lehetne kiegészíteni, változtatni az oktatást a megfelelő szakmai színvonal fenntartása érdekében és mivel lehetne ezen változtatni ennek érdekében? Milyen lehetőségeket kellene biztosítani azok számára, akik a fogtechnikai szakmát választják?

Id.: Az oktatási tananyagok elsajátítása, csak előjáték a későbbi komolyabb tanuláshoz, amit az élet követel. Szépérzék, arányérzék. A manualitás fontossága elhanyagolhatatlan!

Ifj.: A változás mindig áldozatot követel, de tudom mivel magam is az Ágazati Készség Tanács tagja vagyok, hogy az ideológia, amit követ az új programkövetelmény az pár éven belül pozitív eredményeket fog látszatni a fogtechnikai szakmára. Remélem sok olyan méregfogat tudtunk kihúzni a tanács javaslataival, amit a döntéshozók nagy részben megfogadtak. Ez biztosítja azok számára, akik a fogtechnikát választják, hogy a képzés végén ne csak papírjuk legyen.

Miket javasolnának azok számára, akik fejlődni szeretnének, vagy jelenleg is tanulók és szakmailag előrébb léphetnek?

Id.: A szakma szeretete, alázat, holtig való tanulás nélkülözhetetlen a fejlődéshez. Mindenkiben megvan a lehetőség a magas színvonal eléréséhez. Ma már minden elérhető, hiszen mindennapi kapcsolatban élünk a számítógépekkel, az internettel, és a különféle mobileszközök jóvoltából szinte bárhol, bármikor hozzáférhetünk a világhálón tárolt hihetetlenül sok információhoz.

Ifj.: Aki teheti menjen minél több szakmai rendezvényre, mert ott tanulhat, megismerheti a kollégákat és ott találja meg a kurzusokkal kapcsolatos legtöbb információt is a kiállítóknál.

Ami még fontos hogy a szakmai előrelépéshez kell anyagi forrás is! Ezt pedig olyan árképzéssel lehet biztosítani amiben szerepelnek olyan tételek, amik sokszor kimaradnak, mint pl. amortizációs költség, humán erőforrás órabére, adminisztrációs költségek, stb.

Ha jól tudom szépen gyarapodik a család! Szeretnék, ha a következő generáció is vinné a Schulze nevet a szakmában?

Id.: Engem sem kényszerítettek a szüleim, azt vallották, hogy azt csináljak, amit szeretnék. A három elképzelésemből ma már tudom, hogy a legjobbat sikerült kiválasztani. Részemről kész tény, hogy az új generáció is folytatja ezt a mesterséget. Örülök majd, ha ez bekövetkezik.

Ifj.: Amennyiben a szakmai méltóságát vissza tudja nyerni a szakma, de más szakmákkal összehasonlítva jelenleg nem ez a befutó, a józanészre hagyatkozva. 

De szívből remélem, mire oda jutunk, hogy a kérdés aktuális legyen, ez a kijelentés nem állja meg a helyét!

Végezetül, minden elismerésem életútjuknak, szakmai eredményeiknek. Azt gondolhatnánk, ilyen múlttal a hátuk mögött elértek mindent, nincs hova tovább fejlődni vagy nehéz további célokat állítani. Mik a Schulze család jövőbeni tervei? 

Bármilyen olyan tevékenység, ami segíti a szakmát hosszú távon és biztosít egy jövőképet azok számára, akik ezt a szakmát választják.

Bruxizmus
Számomra érthetetlen, hogy a –súlyos tüneteket okozó– bruxizmust a tudomány iránt elkötelezett tudósok nem tekintik betegségnek, de egy tüneteket nem okozó mélyharapást igen.
Amíg a mélyharapás gyógyítása szerintük természetes, addig a bruxizmust egy rossz szokásnak tartják, ami nem igényel kezelést.
Véleményem szerint a bruxizmus oka a –kétoldali izomzat különböző feszülésével járó– hibás harapás. A fogcsikorgatást a szervezet védekező mechanizmusa indítja be az egyensúly helyreállítása céljából. A bruxizmus a rágóizmok alvás közbeni görcse, a szomatomotoros idegrendszer kóros reflexköre.
A bruxizmus kezelése: az ízületi fej helyzetének korrigálása a harapás megváltoztatása által azzal a céllal, hogy az izmoknak ne kelljen változtatniuk az ízületi fej helyzetén és reflexesen ellazuljanak.
A bruxizmus kezeléséhez mérni kell a harapást. A harapás mérésének indikációja a rágóizomzat működési zavarárának gyanúja és/vagy a betegség megelőzése.

A harapásmérés minden gyakorló fogorvos rutin beavatkozása kellene, hogy legyen.

Magyarország egyik legsikeresebb fogászati kereskedése ma is családi tulajdonban működik, mely története során megélt jót és rosszat egyaránt, de a vezetőség pozitív és ambíciókkal teli hozzáállásának köszönhetően nem csak hogy nem sikerült megingatni, de még a saját számításaikat is sikerült felülmúlniuk. Termékportfóliójuk az egyik legnagyobb és legszélesebb a piacon, olyan nagy márkákkal karöltve, mint a GC, a Schütz Dental vagy a Kulzer. A cég komoly konzervatív elveit a folyamatos fejlesztés és megújulás egészíti ki, melynek köszönhetően fogászati szakemberként gyors és megbízható vásárlási élményt kapunk. Az idén 33 éves kereskedés komoly tervekkel és sikertörténettel rendelkezik, többek között erről az útról beszélgettünk Bösztöry Adrien-nel, a Realtrade Kft. ügyvezető igazgatójával.

 

A Realtrade ma a fogászati kereskedelmi piac egyik legmeghatározóbb alakja, nem csak a kínálatuk impozáns, de képzéseik is a legkeresettebbek között szerepelnek. Hosszú és sikeres út áll a cég mögött. Pontosan mikor és hogyan született meg a Realtrade Kft.? Milyen üzleti elvek alapján jött létre és kik vettek részt a megalapításban?

Cégünk alapítója, Haasz Gyula Antal már 1989 elején, a rendszerváltást követően szinte azonnal bejegyeztette a Realinfo Kft.-t, amely a Heraeus cégcsoportot kizárólagosan képviselte hazánkban. A Heraeus ebben az időben Németország második legnagyobb családi vállalata volt. Az ipar és az egészségügy számos területén képviseltette magát, legyen szó nemesfémek és félvezetők előállításáról, műtő- és labortechnikai eszközökről, minőség-ellenőrzési rendszerekről. Termékeik megjelentek az űrkutatás, atomenergia, elektronikai, autó- és textilipar területén, és beszállítói voltak a kórházaknak és vérbankoknak, illetve a gyógyszeriparnak. A Realinfo Kft. a fenti termékcsoportok kereskedelmi és szerviztevékenységét látta el hazánkban. Ma ezt az üzletágat az alapító fia, Haasz Gyula viszi tovább a TS Labor Kft. keretein belül. 

A Heraeus csoport tagja volt a Kulzer cég, amely a fogászati és fogtechnikai anyagok és gépek akkor fellelhető teljes technológiáját és palettáját gyártotta és forgalmazta. A Heraeus leányképviseleteként alakult meg a Realtrade Kft., a német üzletemberrel, Wilhem Pieronczyk-kal, közösen. Haasz Gyula soproni német ajkú poncichter családba született hetedik gyermekként. 

Testvérei és a szülei egyszerű kétkezi munkásemberek voltak, míg Gyula ambiciózus fiatalként félvezető fizikusként végzett, majd egy rövidebb időszakot németországi egyetemen is töltött. Kiváló német nyelvtudásának köszönhetően hamar számtalan német céggel került kapcsolatba, így később cégeink is német üzleti elvek alapján jöttek létre. 

 

Kérlek, mesélj kicsit magadról, úgy tudom, 1994-ben kerültél a kereskedéshez, így bőven részese voltál a cég múltjának. Előtte is a fogászat világában dolgoztál? Kezdetben milyen pozíciót töltöttél be, és milyen céljaid voltak? 

A céghez húszévesen, egyenesen az iskolapadból kerültem. Az érettségit követően két évig egy magániskola tanulójaként széles körű ismeretekre tettem szert a vállalatok világáról, és az elmélet után olyan helyet kerestem, ahol részese lehetek egy vállalat működésének. Német nyelvtudásom miatt eredetileg német tulajdonostársunk asszisztenseként kezdtem el dolgozni. Azonban már az 1994 szeptemberi, a mára már megszűnt L&L Dental cég Stefánia úti Honvédségi palotában tartott fogászati kiállításán mély vízbe dobtak és standunkon egyedül hagyva mélyedhettem el a fogászati anyagok és gépek világában. A következő hónapokban átvettem a Heraeus Kulzer termékek teljes értékesítési tevékenységének háttérmunkáit, beleértve a számlázást, vámkezelést vagy éppen a szakmai anyagok fordítását, illetve már ekkor vittem fogorvosokból vagy fogtechnikusokból álló csoportokat szakmai képzésekre német partnerünk wehrheim-i vagy hanau-i gyáraiba, ahol a tolmácsolást is elláttam.

Hamar beleszerettem a fogászat világába. Változatos, nyüzsgő, folyamatosan fejlődő terület volt. Igazi aranykorként emlegetjük ezt az időszakot. 

A munka mellett közgazdászdiplomát szereztem, amelyet pár év múlva a Műszaki Egyetemen MBA (Modern Üzleti Adminisztráció, szerk. megjegyzése: a legmagasabb megszerezhető közgazdasági végzettség, kb., mint a doktori fokozat) végzettséggel egészítettem ki. Többen kérdezték, miért maradtam egy családi vállalkozásban, és miért nem álltam tovább egy multinacionális céghez. A válaszom akkor, és most is az, hogy szeretem a cég összes munkafolyamatát átlátni, dönteni és felelősséget vállalni. Beleszerettem a kisvállalatok világába, a fogászatba és hát igen, az alapítóba is. 1998-ban kivásároltuk német tulajdonostársunkat és azóta cégünk 100%-os családi tulajdonban van. 

 

Cégetek a fogászati piac teljes palettáját lefedi, szinte minden megtalálható nálatok! Hogyan építettetek fel az elmúlt 30 év során ilyen sikeres kereskedelmi hálózatot és széles termékkínálatot? Neked milyen szereped volt ebben?

Cégünk megalapítását követően 2005-ig a Heraeus Kulzer cég márkaképviseleteként működött nagy sikerrel. Versenytársaink jól ismerték nevünket és konkurenselemzéseiknek folyamatosan meghatározó adatai voltunk. Képviseleti jogunk elvesztése után korábbi legnagyobb versenytársunk, a 3M keresett meg minket, majd egyik lehetőség hozta a másikat és így nagyon hamar váltunk képviseletből nagykereskedővé. Stabil pénzügyi hátterünk, megbízhatóságáról híres tulajdonosaink, több mint 100 kereskedőből álló értékesítési hálózatunk több nagy gyártó érdeklődését felkeltette. Mára több mint negyven gyártó termékeit importáljuk közvetlenül, és megtiszteltetés számunkra, hogy nagyon magas termékminőséget képviselő gyártók bizalmát élvezhetjük töretlenül évek óta. Kiváló belföldi kapcsolatainknak köszönhetőn a fogászati szektor szinte összes jelentős, egyéb gyártójának termékei megtalálhatóak a kínálatunkban. Ezáltal képesek vagyunk egy fogászati rendelő teljes körű felszerelését és kiszolgálását ellátni, full-service-t nyújtani, illetve a fogtechnika területén is számtalan innovatív megoldással és anyaggal állunk partnereink rendelkezésére. Gyulával az évek során felosztottuk a munkát egymás között és míg ő a magas műszaki és szervizigényes területeket, illetve saját márkás kínálatunkat „vitte”, addig jómagam az összes többi gyártóval, illetve a kereskedői hálózatunkkal és saját értékesítőinkkel dolgoztam. Folyamatosan figyelmet fordítunk a szakmában bekövetkező fejlesztésekre, változásokra és rendszeres látogatói vagyunk a nagyobb hazai és nemzetközi szakmai rendezvényeknek. Termékkínálatunkat rugalmasan változtatjuk a szakma igényeinek megfelelően. 


Mik voltak azok a fő és meghatározó mérföldkövek a cég életében, amelyeknek köszönhetően ma szinte mindenki ismeri a Realtrade nevet a szakmában? 

Cégünk elmúlt 33 éve belülről nézve kész kalandregény, tele fordulatokkal, izgalmakkal és jelentős sikerekkel. A kezdeti időszakban az ország minden területén megalakult kiskereskedőkkel közösen, őket támogatva ismertettük meg a Heraeus Kulzer cég termékeit. Ezeknek a kereskedőknek nagy része a mai napig aktív szereplője a piacnak és továbbra is stabil üzleti kapcsolat működik közöttünk. Együtt változtunk, öregedtünk, üzleti kapcsolatokból barátságok szövődtek, követtük végig családjaink bővülését vagy éppen veszteségeinket, és a fogászati szektor változásait. A kereskedelmi hálózatunk sikerének alapja a kölcsönös bizalom, egymás támogatása és az aktív kommunikáció mind a mai napig. Cégünk életében az első jelentős fordulat német üzlettársunk kivásárlása volt, amely után 1998-tól már teljes egészében magyar tulajdonban lévő, családi vállalatként működünk. A 2005-ös európai uniós csatlakozásunkat követően a Heraeus Kulzer cég saját irodát nyitott Budapesten, és így képviseletből nagykereskedővé váltunk. Egyik alaphitem, hogy ahol becsukódik egy ajtó, ott kinyílik helyette több másik. Ez most is így volt és a korábban említett beszállító kapcsolataink is ekkor kezdtek bővülni. Szembekerültünk azonban azzal a nehézséggel, hogy képviseleti szerepünk miatt főleg a kereskedők körében voltunk ismertek és kevés közvetlen kapcsolatunk volt a fogászati szektor szereplőivel. Így újabb jelentős lépés volt, amikor 2010-ben Budapest területén közvetlen értékesítő munkatársak kezdték el támogatni munkánkat és ahogy bővült ügyfélkörünk, úgy tovább bővítettük termékkínálatunkat is. Ezek a kollégák a mai napig is cégünket erősítik, illetve azóta további értékesítő kollégák is csatlakoztak hozzánk. Sikerünket azonban nem csak a stabil szakmai tudás, pénzügyi háttér, nagy raktárkészlet vagy a lojális munkavállalók biztosítják, hanem a szembejövő lehetőségek észrevétele és kiaknázása is. 2019-ben például egy korábbi üzleti partnerünk külföldre költözésével további cégek közvetlen forgalmazási jogát, illetve jelentős nyugat-magyarországi partnerhálózatot vettünk át. Ennek a változásnak köszönhetjük továbbá a GC cég megtisztelő megkeresését termékeinek forgalmazására. Mára a GC-vel való együttműködésünk cégünk egyik jelentős sikere mind a fogászat, mind a fogtechnikai anyagok területén. 

 

Mint említetted, a 2005-ös európai uniós csatlakozás egy hatalmas lépést adott a cégnek, emellett, úgy tudom a Heraeus gyártó cég kizárólagos forgalmazását is ebben az évben veszítettétek el. Gondolom ez sok mindent felülírt, ugyanakkor hatalmas lehetőség nyílt meg az EU-s csatlakozásnak köszönhetően. Hogyan érintett titeket a gyártó lépése? Hogyan sikerült ezt átlépve az egyik legsikeresebb kereskedéssé válnotok az országban? 

A Heraeus Kulzer képviseleti jogának elvesztését teljesen eltérő módon éltük át. Míg én lehetőséget láttam benne, addig Gyulát nagyon megviselte. Tavalyi évben bekövetkezett haláláig sem tudta magát túltenni rajta és az elmúlt évek sok-sok sikere is csak részben enyhítették csalódottságát. Nagyon sok munkaórát, pénzt, kapcsolatot fektetett bele a Heraeus cég termékeinek forgalmazásába és úgy érezte, kihúzták a lába alól a talajt, ám nem az az ember volt, aki feladja. Ekkor született meg benne a saját márkás termékek gondolata, engedett szabad utat a többi beszállító termékeinek és ekkor alapítottuk meg több üzlettársunkkal közösen Magyarország első lézerszinter- és frézközpontját is, a Pannon Laser&CAD-CAM Centrum Kft.-t. A munkába és a terjeszkedésbe menekültünk, miközben családunk is bővült és megszületett Dorottya lányunk.

 

Megjelentek a saját márkás termékeitek is, ezeket ti gyártjátok, vagy kiadjátok nagyobb gyáraknak, mint ahogy az FMCG cég (pl. Spar, Aldi stb.) teszi azt? Milyen termékek találhatók a saját márkátok alatt, és milyen elvárások alapján fejlesztettétek ki a piac részére? 

A saját márkás termékeink ötlete Gyulától származik. Szeretett volna olyan termékeket kínálatunkban, amelyek felett kizárólag cégünk rendelkezik. Az álmokhoz ekkor is megkaptuk a megoldást: A Heraeus Kulzer cég korábbi igazgatója lett az S&C Polymer GmbH kereskedelmi vezetője, amely a fogászati szakma egyik legnagyobb „fehér­áru” gyára. Termékeit több mint 70 márkanév alatt állítja elő. Real-termékeinknél elvárás volt a magas minőség, a folyamatos szakmai támogatás és a teljes megfelelés az európai uniós követelményeknek. Német partnerünk minden szempontból megfelelt ezeknek a követelményeknek és a mai napig sikeres és gyümölcsöző együttműködés van cégeink között. Termékpalettánkon megtalálhatóak a tömő- és bond­anyagok, ragasztócementek, ideiglenes ellátáshoz szükséges termékek, lenyomatanyagok és bizonyos endodonciai anyagok. Partnerünk folyamatos kutatásainak köszönhetően bővíti termékkínálatát, amelyből keressük azokat, amelyek hazánkban is sikeresek lehetnek. Az idei IDS kiállításon több fehéráru gyártóval is tárgyaltunk saját márkás termékpalettánk bővítésével kapcsolatban. Az adatok elemzése, a bevezetés előkészítése mindig egy hosszabb folyamat, így új termékeinket a jövő évben hozzuk forgalomba. 

 

A Kulzer gyártó cég szinte a kezdetek óta bízza meg képviseletével a Realtrade-et. Hogyan sikerült ilyen hamar elnyerni egy ekkora világcég bizalmát? Kereskedésük a márka teljes palettáját lefedi? Milyen a partneri viszony a napjainkban a gyártóval?

Alapítónk a rendszerváltást megelőzően a Servintern szervizvezetőjeként már kapcsolatban állt a Heraeus cégcsoporttal, melynek labor- és műtőtechnikai, minőség-ellenőrző eszközeinek magyarországi szerviz- és alkatrészellátásáért felelt. A rendszerváltást követően a Heraeus család kereste meg, hogy immár magánvállalkozás keretében ne csak a szerviz, hanem a kereskedelmi tevékenységet is lássa el. Négy szerviztechnikussal és két értékesítővel ekkor alakult meg a korábban már említett Realinfo Kft. A következő évben a Heraeus család felkérte, hogy tevékenységét kiegészítve forgalmazza a cég teljes fogászati és fogtechnikai palettáját is. Így született a Realtrade Kft. 

A Heraeus Kulzer cég ma már a Mitsui Chemical japán cégcsoport tulajdonában van és Kulzer márkanév alatt található hazánkban. Cégünk a teljes termékkínálatát a mai napig forgalmazza, raktározza, gépeit szervizeli, emellett fogászati és fogtechnikai képzéseinek megszervezésében is részt vesz. 2005-ig annyira összeforrt nevünk a Kulzer céggel, hogy néhány partnerünk telefonjában a mai napig „Kulzer-Adri”-ként van elmentve a telefonszámom.

 

Csapatmunka nélkül nincsen siker, és ha jól tudom, több mint 20 alkalmazott dolgozik a cégnél. Pontosan hány fő dolgozik jelenleg, hogyan néz ki a cég struktúrája? 

Csapatunk 24 főből áll, akiket kiegészítenek olyan állandó beszállítóink is, akik például az online felületeinket kezelik vagy a kreatívokat is készítik. Számomra ezek a partnerek is a csapatunk részét képezik, hiszen munkájuk hozzájárul sikereinkhez. Cégünk méretének növekedésével egyre magasabb szintű szervezettséget igényelt. Ma már cégünk munkatársai szabályozott struktúrában dolgoznak a magas szintű ügyfélkiszolgálás érdekében. Ennek keretében a teljes kereskedelmi folyamatunkat leszabályoztuk az igények megjelenésétől a rendelések kiszolgálásáig, azok adminisztratív és pénzügyi dokumentálásáig. A beérkező rendeléseket hét kollégám dolgozza fel, munkájukat három raktáros segíti. Pénzügyi területünkért két kolléganőm felel, míg a beszerzést négy kollégámmal végezzük. A korábban már említett hat budapesti értékesítő kolléga mellett további egy értékesítőnk dolgozik Kelet-Magyarországon, illetve egy sofőr kolléga is segíti munkánkat. A PR, online és marketing munkákban külsős cégekkel dolgozunk együtt, míg ugyanígy külsős könyvelő- és ügyvédi irodával vagyunk szerződésben. Szervezetünk fejlesztésére folyamatos figyelmet fordítunk, hogy a piaci változásokhoz gyorsan és rugalmasan tudjunk alkalmazkodni. Ezt a munkát szintén külsős szaktanácsadók segítik. 

 

Manapság nehéz jó munkaerőt találni, és még nehezebb a jót megtartani. Milyen követelményeket támasztasz az új munkatársakkal szemben? Milyen munkatársakkal szereted körülvenni magad?

Én abban hiszek, hogy egy jó munkahelyre könnyebb munkaerőt is találni és azt megtartani. Ezért cégünk jó hírnevét igyekszem több helyre eljuttatni, hogy egy-egy megüresedés esetén hamar találjunk munkaerőt. Büszkeséggel tölt el azonban, hogy a kollégáim nagy része sok-sok éve dolgozik velünk, van, aki már 22 éve, van, aki 18 és még sorolhatnám. Külön öröm számomra, hogy vannak igazi „Real-gyerekek”. Van két olyan kollégám is, akik még pici gyerekként, szüleik révén csöppentek közénk, és ma már csapatunk tagjai. Ma már csak olyan munkatárs jöhet közénk, akik végigmennek a cégünknél kialakított HR-kiválasztási folyamaton. Azokat az embereket szeretem, akik a feladatok megoldására és nem a problémák felnagyítására törekednek, akik tisztelik a többi embert és toleránsak, akik tudnak és akarnak csapatban dolgozni, akik támogatják egymást és egymás céljait.

 

Említettem az előző kérdés elején, hogy egy jó alkalmazottat manapság igen nehéz megtartani. Miért jó a Real-család részese lenni? Mi az a plusz dolog, akár életérzés, amit nálatok egy kolléga megkap? 

Hiszem, hogy a legnagyobb titok abban van, természetesen egy versenyképes fizetési struktúra mellett, hogy lehetőséget kapjanak a kollégák a saját, egyéni céljaik megvalósítására. Tényleg olyanok vagyunk, mint egy nagy család. Lássuk be, időnk jelentős részét töltjük munkahelyünkön, ezért nagyon fontos, hogy milyen környezet vesz körül. Támogatjuk a másik hobbijait, figyelemmel kísérjük családi eseményeit, együtt örülünk a másik sikerének és együtt sírunk egy esetleges veszteségkor. Ennyi év alatt sokat átéltünk közösen. Érkeztek gyermekek, sőt unokák, voltak esküvők és sajnos temetések, volt, aki zarándokútra indult és volt, aki egyetemi tanulmányait kezdte meg. Fontos azonban, hogy ezek során mindig csapatként támogattuk egymást. Ezt azonban tudatosan kell építeni, ezért folyamatos figyelmet fordítok, hogy a szakmai oktatások mellett lazább, élményekkel teli programokat is kínáljak kollégáimnak. A szakmai képzésekben nagy segítségemre vannak beszállító partnereink, akik rendszeresen képzik kollégáimat. Cégünknél lehetőség van idegen nyelvet tanulni, vezetőink emellett a területüket és személyes céljaikat is támogató HR és vezetői képzéseken vesznek részt, míg pénzügyi vezetőnk folyamatosan képezi magát a változó törvényi háttérnek megfelelően, most éppen az EPR-témában mélyedt el. A lazább programokhoz olyanok tartoznak, mint a negyedévente megrendezésre kerülő Real-reggelik, ahol az adott negyedév születésnaposait köszöntjük. Évente egyszer „ottalvós” csapatépítőt rendezünk, melyet idén a Geréby-Kúriában szakmai képzéssel kötöttünk össze nagy sikerrel és jókedvvel. Minden évben közösen ünnepeljük meg a karácsonyt még az évzárás előtt és aztán vannak csak olyan spontán szerveződő pizzaevős napok, amikor jó együtt lenni, együtt enni. Ma azt tudom mondani, hogy szeretem azokat, akikkel együtt dolgozom és szerintem ez a titok. 

 

Nem mehetünk el az infrastruktúra mellett sem, ami megkönnyíti és hatékonyabbá teszi a kereskedés munkáját. Manapság hatalmas a kínálat előttünk, pl. logisztikai, raktározási, CRM, vállalatirányítási rendszerek, számlázó programok, vagy akár hatékonyságnövelő alkalmazások terén (pl. Monday). Milyen eszközöket használtok, amelyek hatékonyabbá teszik a munkátokat? Van-e esetleg olyan dolog, ami kiemel titeket a piacról? 

Cégünk egy olyan vállalatirányítási rendszerrel dolgozik, amely a teljes értékesítési és adminisztrációs folyamatot leköveti. A Prizma-rendszerbe számos olyan fejlesztés is bekerült, amely cégünk egyedi igénye volt az elmúlt években. A rendelések felvételétől a kiszolgálásig, egészen a könyvelésig ebben a rendszerben kísérhető végig egy termék életútja. Vállalatirányítási rendszerünk CRM-rendszerként is működik, mivel partnermoduljában az összes partnerünkkel kapcsolatos esemény rögzítésre kerül. Külön előnye, hogy a webshopunk is erre épül, így a bővülő termékkínálatunk azonnal megjelenik az online felületeken, illetve lehetőséget ad egy valós idejű webshop működtetésére. Ennek előnye, hogy vevőink a valós raktári adatainkból vásárolnak és az általuk lefoglalt termék, biztosan az ő kosarukba kerül. Ez további gyorsaságot visz a rendszerünkbe. A rendszer lehetővé teszi a partnerek magas szintű kategorizálását, így akár egyedi igényeket is szem előtt tudunk tartani. Gépi eszközök megrendelése esetén igényfelmérésen keresztül lehetséges kollégáinkon, vagy e-mailen keresztül rendelni, cégünknél rendelkezésre áll az ügyfeleink részére pályázatíró szakember is, valamint tartós bérlet esetén lízingcég is. Kiemelném vevőszolgálatunkat, ahol kollégáim nem csak rögzítik a rendeléseket, hanem naprakész szakmai információkkal is rendelkeznek. Általunk forgalmazott gépek területére saját szervizháttérrel rendelkezünk, míg Budapesten és környékén igény esetén személyes házhozszállítás is lehetséges. Sok érdekes logisztikai feladatot láttunk már el. Büszkén mondhatom, hogy kollégáim rendkívül találékonyak, így egyik se fogott ki rajtunk. 

 

Nagyon jól összerakott mind a weboldalatok, mind pedig webshopotok. Mikor vezettétek be az online vásárlási lehetőséget? Milyen megoldásokat alkalmaztok az UX vagyis ügyfélélmény elérésének az érdekében? 

A sokszor gyorsan és hirtelen megjelenő piaci igényekre cégünk rugalmasan és gyorsan reagál. Így, amikor az üzleti világban is megjelent az igény a webshopokra, akkor álltunk át a fentebb már említett Prizma-rendszerre. Ez egy magas szinten automatizált kiszolgálási folyamatot tesz lehetővé. Ma informatikai megoldásainkat belsős munkatárs is segíti, akinek feladata, hogy online platformjaink (Facebook, Instagram, webshop, weboldal stb.) összehangoltan működjenek, illetve a Prizma-rendszert szolgáltató vállalattal folyamatosan egyeztessen a fejlesztések érdekében. Informatikai hátterünk lehetővé teszi, hogy azonnal reagáljunk egy-egy törvényi változásra is. Hamarosan elkészül új weboldalunk is, amely az általános információk mellett folyamatosan bővülő szakmai tartalommal is áll partnereink rendelkezésére. 

 

Hogyan néz ki nálatok a logisztika és a raktározás? Saját futárcsapattal dolgoztok, vagy külsős szállítmányozó céggel oldjátok meg a kiszállítást, kézbesítést? 

Csomagjainkat a GLS futárszolgálattal juttatjuk el évek óta partnereinkhez, míg értékesítő kollégáim, illetve sofőr kollégám személyesen szállít ki igény esetén Budapesten és környékén. Cégünk harminc éve ugyanazon a saját tulajdonú telephelyen működik, amelynek bővítése aktuálissá vált. Mivel cégünk neve összeforrott címünkkel, ezért úgy döntöttünk, hogy itt bővítünk tovább még egy ingatlan megvásárlásával. Így kiszolgálásunk és raktározásunk körülményei a jövő év folyamán tovább javulnak.

 

Mielőtt ennyire ismert lesz egy cég, hegyen-völgyön megy keresztül. Befolyásolják külső és belső tényezők, gazdasági helyzetek, felmondások, beszállítói vagy épp vámolási akadályok, és még sorolhatnám… Milyen nehézségekkel kellett szembenézni a kezdetekkor, és mik a nehézségek manapság a cég életében? Hogyan alkalmazkodtatok a Covid 19 idején, hogyan érintett titeket? 

Az elmúlt 33 évben sokat megéltünk, azonban személyiségem nem enged sose beleragadni a rosszba. Levonom a következtetéseket, tanulok belőle és haladok tovább. Ebben Gyulával mindig egyetértésünk volt. Problémák nincsenek, hanem csak feladatok, amelyeket meg kell oldani. Így volt ez az 1998-as pénzügyi válságkor, mikor egy hétvége alatt milliókat vesztettünk az árfolyamgyengülés miatt, vagy így, amikor a Kulzer cég új irodát nyitott, vagy amikor újabb és újabb piaci szabályozásokat vezettek be, ld. MDR, EPR és társai. A Covid-19 cégünket is nagy feladat elé állította, azonban pozitív életszemléletünk, rugalmas alkalmazkodó képességünk és magas anyagi stabilitásunk lehetővé tette, hogy cégünk folyamatosan működött és minden kollégánkat meg tudtuk tartani teljes fizetés mellett. Igazi csapatépítő időszak volt, és itt mutatkozott meg, hogy kik az igazi csapattagok. Ők még ma is velünk dolgoznak!

 

Nagyon igényes és professzionális képzéseket biztosítotok a fogászati szakemberek számára. Említhetjük itt pl. a dr. Radánovics-Nagy Dániel által alapított Dentowl akadémiával együtt asszisztensek és higiénikusok részére, vagy a dr. habil Fráter Márk PhD restauratív képzéseivel a GC gyártó együttműködésével fogorvosok részére szervezetet. Pontosan milyen kurzusok elérhetőek nálatok, van vagy lesz-e fogtechnikusok részére is valamilyen képzés a közeljövőben? 

Jómagam a képzés megszállottja vagyok. Eredetileg tanárnak készültem és a tanulás, képzés fontossága alapelveim közé tartozik. Folyamatosan tanulok mind szakmai területen, mind azt kiegészítő menedzsment területeken. Ezért nem csak kollégáim képzését tartom szem előtt, hanem azt is, hogy partnereinknek magas szintű szakmai adatokat tudjunk átadni. Örömömre szolgál, hogy az általad említett nagy nevekkel és cégekkel együttműködve tudunk az oktatás területén is megjelenni. Már szervezzük a jövő évi képzéseinket, amelyekről részleteket online felületeinken találnak partnereink. A 2024-es év első félévében biztosan lesz képzésünk a DentOwl Akadémiával, a GC és VOCO cégekkel, illetve fogtechnika területén terveink szerint a Kulzer céggel. A képzések szervezésében nagy előnyt jelent, hogy Budapesten saját oktató központtal rendelkezünk. 

 

A vége felé szerettem volna rátérni egy szomorúbb kérdésre. Haasz Gyula 2022 májusában bekövetkezett sajnálatos elhunyta nagy űrt hagyott a cégben. Hogyan sikerült továbblépni, és megmaradni családi vállalkozásnak? Milyen változások történtek a cég tulajdonosi körében? Az új tulajdonosok/örökösök milyen tervekkel viszik tovább a céget? Milyen változások történtek? 

Alapítónk, gyermekem édesapjának elvesztése mind vállalkozásunk, mind családunk életében nagy fájdalmat hozott. Nem voltunk felkészülve rá, hiszen mosolyogva indult el és mondta, hogy hamarosan érkezik vissza. Erre sajnos már nem került sor. Mivel több évtizede építettük együtt cégünket, így gördülékenyen tudtunk tovább működni, azonban nagyon nehéz volt, hogy az addig megosztott szerepeket most egyesítsem magamban. Gyula négy gyermekével azt már az elején eldöntöttük, hogy több megkeresés ellenére a Realtrade Kft. családi tulajdonban marad és a stabilan felépített alapokon építkezünk tovább. Az elmúlt egy évben természetesen belevittük a saját terveinket, így ma már egy modernebb, rugalmasabb és fiatalosabb Realtrade Kft. áll önök előtt. Terveink között szerepel a saját márkás termékcsalád további bővítése, egy professzionális nagykereskedői raktár felépítése, illetve olyan szakmai, informatikai és infrastrukturális háttér kialakítása, amely a legmagasabb ügyfélélményt teszi lehetővé a nálunk történő vásárláskor. Gyula jól megalapozott örökséget hagyott ránk, amelynek további fejlesztését szívügyemként kezelem. 

 

A Realtrade jelentős társadalmi szerepvállalásról is tanúskodik. Mit lehet erről tudni, milyen programok és jótékonysági események vannak? 

Mindig is azt vallottam, hogy vállalkozóként nem csak munkatársainkért, cégünk működésének minőségéért vagyunk felelősek, hanem szélesebb körben is van feladatunk és szerepünk. A családommal több szervezetet támogatok, amelyek jelentős munkát végeznek a hátrányos sorsú emberek életkörülményeinek javításában, vagy a drogprevenció területén stb. Cégként minden félévben egy kiemelt projektet futtatunk végig. Az első félévben egy árvaházban tartottunk szájhigiéniás előadást és juttattuk el hozzájuk a Jordan cég ajándékait és az általunk összegyűjtött adományokat. A második félévben a vese­transzplantált gyermekek egyesületét támogatjuk. A szervezetek kiválasztása során személyes sorsok döntenek, ez utóbbinál például egy igen kedves ismerősöm személyes története.

 

Hosszú múlt áll mögöttetek, de vajon hogyan látod a céget 5 vagy akár 10 év múlva? Milyen fejlesztések és újdonságok vannak tervben? 

Terveink között, a középpontban egy nagyon magas szintre emelt nagykereskedelmi tevékenység áll, amely során a most is jelentős raktárkészletünk logisztikai kiszolgálását és a hozzá tartozó értékesítési csatornákat, marketingmegoldásokat fejlesztjük. Képességünk, tudásunk és hátterünk lehetővé teszi, hogy 5-10 éven belül ne csak hazánk, hanem Közép-Kelet-Európa meghatározó fogászati kereskedője legyünk. Tudatosan tervezett szervezetfejlesztéssel, beruházásokkal és munkaerővel emeljük tovább cégünk minőségét. Figyelmünket folyamatosan a piacon tartjuk, mivel hiszem, hogy sikerünk egyik alapja a gyors és rugalmas alkalmazkodás. Eddig is ez által éltük túl minden nehézségünket, sőt tudtunk minden ilyen helyzetből tanulni, és további előnyöket kovácsolni.

Szőnyi Balázs

A sokféle harapás
A sokféle harapásról egy fogorvosnak tipikusan az Angle-féle harapás osztályozás jut eszébe, pedig a gnatológiának negyven éven keresztül a sokféle harapás volt a témája. A hatvanas évek közepe óta a sokféle harapás tabutéma.
Attól, hogy nem beszélünk róla, még tény, hogy sokféle harapás létezik, mert az ízületi fej a harapásban központi helyzetéhez képest feljebb, lejjebb, előrébb, hátrébb, jobbra vagy balra is állhat, ráadásul a két ízületi fej helyzete nem feltétlenül szimmetrikus.
A harapás jelentősége abban rejlik, hogy egy önkéntelen funkcióval –nevezetesen az üres szájjal történő nyeléssel– jár együtt, naponta kb. ezerszer.
A harapás létrejöttének oka biztos alapot adni a gége felfelé és előrefelé mozgatásához, hogy lezáruljon a légút és kinyíljon a nyelőcső.
A jó harapás jellemzője az ízületi fejek központi helyzete, amely kiváltja a rágóizomzat reflexes ellazulását az állkapocs legkraniálisabb helyzetének elérése után.
A hibás harapás az ízületi fejet rossz pozícióba kényszeríti.
Hibás harapás esetében a szervezet öngyógyító funkciója (egyensúlyra való törekvés) igyekszik az ízületi fej helyzetét rendezni. Ez okozza a bruxizmust és –ha az állcsont elmozdítását a fogak gátolják– a fogszorítást.
A rágóizomzat működési zavarának következményeit a fogakra, fogágyra, fogpótlásra minden fogorvos megtapasztalja. Ugyancsak a rágóizomzat működési zavara az oka az általános állapotban jelentkező tüneteknek (CMD, TMD).
A harapás, pontosabban a harapás által meghatározott ízületi fej helyzete bár nem látható, mégis döntő fontosságú.
Ezért a harapást mérni kell, nem szabad a páciensre bízni.
A Centrocc-módszer célja annak a harapásnak a meghatározása, amely az ízületi fejek központi helyzetét eredményezi, ezáltal a hibás rágóizomműködés megelőzése illetve gyógyítása.
A Centrocc-módszer egyszerű és megbízható eljárás a centrális relációs helyzet kiszerkesztésére, amelyből a centrális okklúzió levezethető.
A harapás meghatározásához nem elég méretet venni az alsó-felső állcsontokról (lenyomatok), méretet kell venni a koponyáról, azaz a felső állcsont térbeli helyzetét hozzárendelni a külső hallójáratokhoz és a nasionhoz egy meghatározott síkban a Camper-síkhoz képest (arcíves regisztrálás), továbbá méretet kell venni az alsó-felső állcsont egymáshoz való viszonyáról az ízületi fejek meghatározott helyzetében (támasztócsapos regisztrálás).
A harapás meghatározásához a mérési eredményeket olyan eszközre kell átvinni, amely az ízületi kompressziót szimulálni és megszüntetni képes. Ezáltal határozható meg a centrális relációs helyzet (Harapásvevő készülék).
1.kép TMJ demo az ízületi fej nyitó-csukó mozgásának, valamint központi helyzetének szemléltetésére
2.kép Quick Arc Facial a felső állcsont térbeli helyzetének hozzárendelésére egy mérősíkhoz és a mérőpontokhoz
3.kép CondyLoc a támasztócsapos regisztrálásra az ízületi fejek kompressziós helyzetében
4.kép Harapásvevő készülék az ízületi kompresszió szimulálására és megszüntetésére, ezáltal a centrális relációs helyzet kiszerkesztésére, a harapás meghatározására
5.kép Centrocc-szett, amely tartalmazza a Centrocc műszeres harapásregisztráláshoz szükséges valamennyi eszközt
Vasárnap Hétfő Kedd Szerda Csütörtök Péntek Szombat Január Február Március Április Május Június Július Augusztus Szeptember Október November December
close Kosár
close Kosár